Jak jenom leckoho z nás přinejmenším nepříjemně udivilo, když byla zveřejněna zpráva, dávající nám na vědomí, že je v našem tak poklidném a přívětivém stotisícovém krajském městě každý stý člověk závislý na pervitinu! Jak jenom se už stalo snad v celé naší vlasti běžným tlachání o tom, že je záhodno legalizovat marihuanu, protože je stejně k dostání všude, užívá ji kdekdo a je prý vlastně lepší než alkohol! A pak se člověk z důvěryhodných statistik ještě dozví, že každý desátý našinec nemá pod kontrolou ani alkohol. Tedy že pije, neřkuli chlastá.
A co se děje?
Nic.
Zakázali u nás sice už dávno reklamu na cigarety, abychom nepropadali kouření, jenže dál už to nedotáhli. Zatímco kuřáky vystrnaďují na okraj společnosti a leckde se jim snaží od tohoto zlozvyku i pomáhat, v otázce alkoholu to neplatí. Ten není tabu, jakkoliv – jak zmíněno výše – našince doslova decimuje. Protože statisticky každý desátý, koho potkáte, pije a sám nikdy nepřestane, ani kdyby chtěl. A sám znám pět svých přátel z tu starší a tu novější minulosti, jimž alkohol zničil život. A jednu takovou dokonce o život i připravil.
A co na to internet? Jen se sami přesvědčte.
Třeba takový Facebook! Sociální síť, která vás zablokuje za sebemenší zobrazení nahoty, za kdejaký projev rasové, náboženské nebo jiné nenávisti, ba i za leccos jiného. Která se mne dokonce stejně jako i jiných ptala třeba u fotografií kojících žen, zda to nemáme za porno hodné cenzury.
Alkohol na Facebooku v žádném případě tabu není. Reklam na chlast, zjevných stejně jako skrytých, na něm je! Kolikrát tam jenom nějakou uvidíte. Smažete ji a objeví se další.
Jistě, Facebook nám ve své blahosklonnosti dává možnost právě reklamu na alkohol blokovat, dočasně stejně jako trvale. Ovšem jaká je realita? Sám uživateli přiznává, že i pak se mu podobná reklama objevovat může. Třeba v rámci reklamy na pohostinská zařízení, cestovní ruch, koníčky apod. A také že se ta reklama objevuje i navzdory trvalé blokaci dál.
Tu mám pít nějaký pěnivý mok vpašovaný mezi reklamu na praženou kávu, tu mám popíjet některý z exotických „tuzemáků“, tu si mám z té a té pálenice objednat to a to. A tak dále a tak podobně.
Nechci na Facebooku takové reklamy mít. Nebo chci mít aspoň možnost je zablokovat. Protože propagaci toho, co decimuje desetinu našeho národa, nepovažuji ani trochu za správnou. Jenže s tím nic nenadělám.
Totiž jednou jsem se proti tomu trvale zablokovanému, a přesto doručovanému, obsahu bránit pokusil. Poslal jsem autory takové reklamy v komentáři do míst, jež jsem namísto slovem dal najevo malým zaobleným obrázkem. Víte jistě čeho.
Zablokování přišlo za chvíli. Za svůj hanebný počin jsem nesměl na svůj Facebook další tři dny.